Een marketingstrategie is een strategie die de richting voor de lange termijn van een bedrijf bepaalt. Deze strategie zorgt ervoor dat er duidelijkheid is tussen het bedrijf en haar omgeving. Door de interne en externe omgeving te analyseren, kun je doelstellingen gaan formuleren, zowel voor de lange als korte termijn. Een marketingstrategie bestaat uit verschillende componenten die er samen voor zorgen dat jouw product of dienst succesvol aan de doelgroep verkocht of gepromoot wordt.
Soorten marketingstrategie
Er zijn verschillende soorten marketingstrategieën die je kan toepassen op het doel dat jij voor jouw bedrijf hebt vastgesteld. Dit kan van merkpositionering naar loyaliteit en van segmentatie tot digitale marketing gaan. Natuurlijk hoef je deze niet allemaal toe te passen op jouw bedrijf. Doordat je een bedrijfsplan hebt opgesteld, kun je makkelijk zien wat je doelstellingen zijn voor jouw bedrijf en kan je dus gemakkelijk een keuze maken welke soort strategie er bij deze plannen hoort.
Er zijn verschillende strategieën die je kan toepassen, maar een van de bekendste is de marketingstrategie van Treacy en Wiersema. Dit is een marketingstrategie die bedrijven helpt om zich op een van de drie onderstaande waarde te onderscheiden. Deze zullen hier kort toegelicht worden:
operational excellence: Wanneer je je als bedrijf focust op operational excellence ben je bezig om een zo goed mogelijke bedrijfsvoering neer te zetten. Hierbij zullen betrouwbare producten voorzien worden van een scherpe prijs, door kosten te verlagen.
product leadership: Bedrijven die de product leiderschap hoog in het vaandel hebben staan, zijn voortdurend bezig met het innoveren, verbeteren en onderscheiden van hun producten. Door voortdurend bezig te zijn met onderzoek naar nieuwe ontwikkelingen en het op de markt zetten van nieuwe producten, kunnen deze bedrijven zich bij de marktleiders voegen.
customer intimacy: Door in customer intimacy uit te blinken ben je voornamelijk bezig met het opbouwen van stevige en langdurige klantrelaties. Hierbij zal de aanpak en samenwerking heel persoonlijk verlopen en wordt er gekeken naar specifieke behoeften van de klant. Klanttevredenheid is daarom ook een van de belangrijkste punten waar op gelet wordt.
Het doel van deze marketingstrategie is om met jouw bedrijf uit te blinken in een van deze drie waarden. De andere twee waarde zullen minder aan de orde komen, maar moeten wel aan een minimum voldoen. Wanneer je dit toepast als bedrijf en dit ook laat merken, kun je een onderscheidende plek in de markt innemen.